GYPSOS

2016  plaster,crystals of plaster, test tubes differente sizes

The performative act of the artist, configured as a cathartic pause in the interaction with the Gypsos installation, is introduced by the notes of Japanese composer Eriko Wakamatsu, preparing the viewer to perceive the nuances of the gestures and the presence of the sole element of the work, Gypsos ( plaster) which is declined in all its various forms: crystal, powder, powder aggregated in solid form, represented by a cube. The artist exalts the qualities of the material, selecting this as the last link of a much broader work,initiated with Clay (2013) in Shanghai. As opposed to Clay which examines the properties of the element clay, Gypsos is dedicated to plaster in an installation that highlights and exalts its natural white color. White, the emblem of purification, becomes the main instrument of the cathartic ritual, an omen of rebirth, represented by the artist during the performance.

Le note della musicista giapponese Eriko Wakamatsu introducono l'atto performativo dell'artista, che si pone quale pausa di catarsi, nell’interazione con l’installazione Gýpsos;  il fruitore viene predisposto ad accogliere le sfumature dei gesti e la presenza dell'unico elemento dell'opera : Gýpsos, in greco “gesso”. L ' elemento viene declinato nelle sue varie forme: cristallo, polvere, polvere aggregata in forma solida, rappresentato da un cubo. L’artista ne esalta le qualità e lo sceglie in quanto ultimo anello di un lavoro più ampio, iniziato con Clay (2013) a Shanghai. Mentre Clay esamina l'elemento argilla nelle sue proprietà, Gýpsos si serve del gesso, evidenziandone e sfruttando il naturale colore bianco. Il bianco, emblema di purificazione, diviene lo strumento principale del rito catartico, un auspicio di rinascita, inscenato dall'artista durante la performance.